Hälsosamma vanor i stressade situationer

Vi råkar alla ut för olika situationer som gör oss stressade – det ingår i livet. Det kan handla om att flytta, att ha mycket att göra på jobbet eller med familjen, eller helt enkelt en fulltecknad almanacka. Det kan vara svårt att behålla hälsan i sådana situationer.

Flytta

Att flytta är ofta både spännande och stressande. Det är mycket som ska hinnas med: hitta ny bostad, sälja eller säga upp den gamla bostaden, det ska packas, städas och slängas. Om du flyttar inom en och samma stad är det ofta mindre stressande och lättare att planera. Om du däremot flyttar mellan två olika städer kräver det mer planering och logistik – förutom att du också ska flytta ifrån din bekanta omgivning och dina vänner. Många gånger innebär ju också en flytt ett nytt jobb.

Det är inte ovanligt att förlora både muskler och kondition, och istället lägga på sig flera kilon under en flytt. En flytt är ofta också något som pågår under en längre tid, i och med all planering och allt som ska göras – hälsan blir inte prio ett.

Det bästa är om du kan behålla några av dina hälsosamma vanor eller göra om gympass till dagliga 30 minuters promenader. Tänk också på att försöka äta hälsosamt, även om det är väldigt lätt att äta pizza flera dagar på raken under städningen.

Det absolut bästa för att göra en flytt mindre stressande är att ta emot hjälp. Be vänner och bekanta om hjälp – och återgälda när de ska flytta. Anlita också en bra flyttfirma som Rent and move, som hjälper dig med allt som du behöver. Genom att ta emot och anlita hjälp kan du slappna av mycket mer – och hinna ta promenader och orka äta hälsosamt.

Mycket på jobbet

Vi råkar alla ut för att det är mycket på jobbet eller i studierna. För många drar det ihop sig under vissa delar av året, beroende på vilken bransch man jobbar inom. Det är under den här tiden som midjemåttet brukar förändras på ett negativt sätt.

Det bästa sättet att behålla hälsosamma vanor under stressande tider är helt enkelt att förbereda sig innan den stressande tiden kommer. Om det brukar vara extra mycket på jobbet innan sommaren kan du ta lärdom av det, för att planera in motion i din almanacka i förväg. Om du inte hinner motionera lika mycket som du brukar kan det vara klokare att ta bort några pass och bara planera in de motionspass som du vet att du verkligen kommer att klara av – men att också genomföra dem.

Vi kan inte ha samma schema året om i våra träningsliv, då livet ibland ser annorlunda ut. Men vi kan alltid planera in träningen, så att det fungerar i våra övriga almanackor.