Promenera dig till bättre hälsa

Det finns många sätt att förbättra sin hälsa på. Många gånger kan det kännas som ett stort kliv att börja ett mer hälsosamt liv och att det krävs både ny mat och gymkort. Men det finns också billiga och enkla knep som du kan använda dig av och som också ger resultat. Ett av dem är promenader och det fina med att gå är att du kan motionera när du vill och var du vill – och du kan börja idag.

Promenadens inverkan

Genom att promenera förbättrar du både muskler och kondition. Om du inte har motionerat på ett tag och skulle vilja utöva en mer aktiv idrott, så kan det ändå vara bra att börja med promenader. Att gå sliter inte på kroppen på samma sätt som många andra aktiviteter kan göra. Det krävs inte heller någon dyr utrustning – förutom bra skor. Om du lider av ledbesvär eller blivit opererad för artros höft eller knän kan också lugna promenader vara ett sätt att börja komma igång. Detsamma gäller om du lider av övervikt, ont i ryggen eller allmän trötthet – att promenera förstärker också immunförsvaret och att röra på oss får oss att må bättre både fysiskt och mentalt.

Börja där du är

För de personer som börjar att promenera regelbundet blir det till slut ett dagligt behov. När du börjar gå bör du utgå från dig själv, jämför dig inte med hurtiga tjugoåringar. Det viktigaste är att börja röra på sig. För att göra en aktivitet till att bli en vana behöver vi, enligt forskning, utöva den 66 dagar på rad. Om det känns mastigt kan du besluta dig för att promenera tre dagar i veckan, och se till att du håller det. När du beslutar dig för att börja motionera är det bäst att ta små steg i taget. Det är lätt att börja stort och vilja gå 4-7 kilometer varje dag. Det är bättre att börja med en liten runda, men verkligen genomföra rundan. Mät ut en runda som du också kan ta dig igenom när det är regn, snö eller blåsigt. Det är viktigt att också komma ut de dagar då det känns tungt – väl hemma igen kommer det att kännas bra.

Kosten

En av orsakerna till att promenad fungerar bra för att komma i form, är att det är en lågintensiv träningsform som inte triggar igång hungern. Många personer tränar på gym, gör av med en massa kalorier, men väl hemma är de så hungriga att de äter vad de nyss gjort av med. Självklart kan vi bli hungriga efter ett lång promenad, men hungern är mer kopplad till när vi åt sist och inte själva aktiviteten. Det enklaste sättet att förbättra hälsan genom kost är att äta utifrån tallriksmodellen och alltid börja med att lägga upp grönsakerna. Tänk också på att äta frukost och bra mellanmål och dricka vatten under hela dagen.